Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen

  • Hoelang kan ik een beroep doen op de zorgverlening?

    De Waarmakers streven ernaar om jou thuis de nodige zorgverlening te bieden. Zo kan je op een kwaliteitsvolle manier thuis blijven wonen, zolang je dit zelf wenst. 

    Als we merken dat onze zorg onvoldoende is en extra ondersteuning noodzakelijk is, zullen we hierover met jou (of met je mantelzorger, familie en/of huisarts) in gesprek gaan.

  • Kan ik de zorgverlening verplaatsen of annuleren?

    Dit is altijd mogelijk. We vragen jou wel om ons tijdig te verwittigen als de zorg niet kan doorgaan (bijvoorbeeld door een korte geplande afwezigheid als een doktersbezoek of een familiebezoek).   

    Je kan ons op verschillende manieren verwittigen:

    • Rechtstreeks aan de betrokken Waarmaker: telefonisch of per mail.
    • Mondeling aan je vertrouwde zorgverlener: zij geven dit door aan de betrokken Waarmaker waarna de zorg wordt verplaatst of geannuleerd.  
    • Telefonisch via 09 292 83 59. Je kan Hecht altijd telefonisch contacteren tussen 7.00 uur en 22.00 uur. 
  • Wat moet ik doen als mijn situatie verandert?

    Is de geboden zorg niet meer voldoende? Of ben je na een ingreep voldoende hersteld om een aantal taken terug zelf over te nemen? Bespreek dit dan met jouw vertrouwde zorgverlener. Na overleg met collega’s, de verantwoordelijke en eventueel jouw mantelzorger en/of huisarts kunnen we dan een aangepaste zorg voorstellen.  

    Wanneer de zorgverlener zelf opmerkt dat de zorg niet langer is aangepast aan uw behoeften, zullen we dit met jou bespreken.  

  • Hoe gaat Hecht om met de gegevens in mijn zorgdossier en mijn privacy?

    Hecht vindt de vertrouwelijkheid van jouw gegevens erg belangrijk. We verwerken jouw persoons- en/of gezondheidsgegevens in het kader van de dienstverlening.  

    Vanuit deze visie nemen wij verschillende maatregelen:  

    • Een algemeen informatieveiligheidsbeleid waarmee we voldoen aan desbetreffende regelgeving en waarmee we onze systemen beschermen tegen ongewenste toegang van binnenuit en van buitenaf. Het specifieke privacy-beleid van de Waarmakers vind je terug op hun website.  
    • Bij de opstart van de zorg vragen we expliciet of we jouw gegevens mogen delen met andere zorgverleners die betrokken zijn bij jouw zorg.  
    • Het respecteren van alle aspecten van het beroepsgeheim.
    • Sensibiliseren van alle medewerkers omtrent het belang van privacy. 
  • Kan ik zelf mijn zorgdossier inkijken?

    Je hebt als klant steeds een aantal rechten, waaronder het recht op inzage. 

    Wens je jouw dossier in te kijken? Neem dan contact op met Hecht en we behandelen jouw aanvraag zo snel mogelijk.  

  • Wanneer kan ik rekenen op zorg van Hecht? En kan dit ook ’s avonds, in het weekend en op feestdagen?

    We verlenen zorgbeurten zowel overdag als via avondzorg (tussen 16.00 uur en 20.00 uur). In bepaalde omstandigheden kan gezinszorg ook in het weekend worden verleend. 

    Voor gezinszorg betaal je een wettelijk bepaalde bijdrage die afhankelijk is van je inkomen en het aantal personen ten laste. Na 18.00 uur (avondzorg) en tijdens het weekend betaal je een toeslag op de bijdrage. Wat gezinszorg betreft, berekenen wij jouw bijdrage tijdens een huisbezoek. 

    Verpleegkundige verzorging is mogelijk tijdens het weekend en op feestdagen. Heb je 's nachts specifieke verpleegkundige zorg nodig? Dan staat het verpleegkundig nachtteam voor je klaar. 

  • Kan ik de zorg op vaste dagen ontvangen?

    We houden bij Hecht zoveel mogelijk rekening met jouw behoeften, noden en wensen. Bezoek je op vaste dagen of momenten een partner of familielid in een woonzorgcentrum? Komt er op bepaalde vaste tijdstippen een kiné of arts langs? Laat het ons weten en we houden hier zoveel mogelijk rekening mee. 

    Het is echter onmogelijk om in te gaan op alle vragen omtrent vaste tijdstippen of vaste dagen. Heb je een eenmalig verzoek omwille van een andere afspraak? Bespreek dit zeker met jouw zorgverlener. 

    We begrijpen dat voorspelbaarheid een belangrijk onderdeel is van de tevredenheid over de zorgverlening. Om die reden zullen we een (structurele) wijziging van tijdstip of dag zo snel mogelijk naar jou communiceren.

  • Ontvang ik de zorg steeds van vaste personen?

    Er komen vertrouwde zorgverleners bij jou langs tijdens de zorgverlening.  

    Door ziekte en/of vakantie is het echter mogelijk dat er andere zorgverleners bij jou langskomen zodat we de beloofde hulp bij jou kunnen waarmaken.  We zorgen ervoor dat zij – bijvoorbeeld via het elektronisch dossier of het communicatieschriftje – steeds op de hoogte zijn van jouw specifieke situatie.  

  • Van wie krijg ik een overzicht van de prestaties of een factuur?

    Een factuur en/of het prestatieoverzicht wordt aangemaakt en verstuurd door de organisatie (Waarmaker) die de zorg uitvoert.

  • Wat als ik niet tevreden ben van de zorg?

    Onze Waarmakers zetten zich dagelijks in om in alle aspecten van onze zorgverlening de hoogste kwaliteit te bieden. Toch valt een mindere ervaring nooit uit te sluiten. 

    Op de eerste plaats kan je dit altijd bespreken met jouw vertrouwde zorgverlener. Zij staan zeker open voor suggesties of opmerkingen.

    Lukt dit niet of kan je dit moeilijk bespreken met jouw zorgverlener? Dan kan je steeds contact opnemen met de verantwoordelijke van de organisatie. Bij opstart van de zorg ontvang je hun contactgegevens.

    Vertel je jouw verhaal liever aan een onafhankelijke bemiddelaar? Dan kan je altijd terecht bij de ombudsdienst van de Waarmakers. We bezorgen jou deze contactgegevens bij de opstart van de zorg.

    Je kan ook altijd terecht op het telefoonnummer van Hecht of via info@hechtezorg.be