Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen

  • Hoe kan ik zorg aanvragen?

    Je kan zorg aanvragen via ons algemeen nummer (09 292 83 59) of via de knop “zorg aanvragen” op onze website. 

  • Wie kan er een beroep doen op zorg bij Hecht?

    Iedereen kan bij Hecht terecht zowel voor verpleegkundige als voor niet-medische zorg. Er gelden geen leeftijdsvoorwaarden en je moet geen lid zijn van een mutualiteit. Zowel de zorgbehoevende, de mantelzorger, een familielid of een (professionele) doorverwijzer of andere zorgverlener kunnen een aanvraag indienen.

    Heb jij of iemand in je omgeving een zorgvraag? Aarzel niet om ons te contacteren.  

  • Wanneer kan ik zorgverlening aanvragen?

    Je vraagt de zorgverlening best aan van zodra je een zorgnood hebt. De Waarmakers zullen altijd proberen om zo snel mogelijk een antwoord op jouw behoeften te bieden. Het is vaak comfortabeler als we voldoende tijd krijgen om de opstart samen met jou of met iemand uit jouw omgeving voor te bereiden. 

    Doet jouw vraag zich voor tijdens een ziekenhuisopname? Dan kan je altijd bij de sociale dienst van het ziekenhuis terecht om je te laten begeleiden. Zij zullen dan – na jouw toestemming - op het gepaste tijdstip met ons contact opnemen en ons alle relevante informatie bezorgen.  

  • Hoe snel kan Hecht de zorgverlening opstarten?

    We doen steeds onze uiterste best om je zo snel mogelijk te helpen.  

    Voor thuisverpleging kunnen we de zorg – indien nodig – vaak nog dezelfde dag opstarten. Samen met de verpleegkundige bekijken we tijdens of vlak na de opstart welke zorg er verder nodig is.  

    Is je nood aan gezinszorg of andere diensten niet dringend? Dan kijken we in overleg met de verantwoordelijke wanneer de zorgverlening kan starten.  

    Je kan bij Hecht ook rekenen op acute of dringende zorg als je een onverwachte niet-verpleegkundige zorgnood hebt (bijvoorbeeld bij een dringend ontslag uit het ziekenhuis of het tijdelijk wegvallen van mantelzorg). In dit geval hanteren we een verkorte procedure zonder huisbezoek, maar met een aangepast tarief. Deze acute zorg duurt maximaal 14 dagen. Is er nadien langer ondersteuning nodig? Geen enkel probleem, wij komen op huisbezoek om samen met jou afspraken te maken rond de verdere zorg. We berekenen op dat moment de prijs op basis van jouw gezinsinkomen en gezinssamenstelling. 

  • Wat als ik dringende of acute zorg nodig heb?

    Ook als je dringende zorg nodig hebt, staan de Waarmakers voor je klaar. Een dringend ontslag uit het ziekenhuis, het plots wegvallen van de mantelzorg, een ongeval, …

    Wij doen het nodige om jou de zorgverlening te geven die je op dat moment nodig hebt. Voor acute of dringende zorg geldt een aangepaste werkwijze. Meer informatie vind je op de website via de vraag “Hoe snel kan Hecht de zorgverlening zorg opstarten?”.

  • Hoe verloopt de opstart van de zorg?

    Op het moment van jouw aanvraag hebben we een aantal administratieve en persoonlijke gegevens nodig. We gaan ook na of je al zorg krijgt van één van de Waarmakers. Zo vermijden we de aanmaak van een dubbel dossier.   

    Nood aan thuisverpleging

    Tijdens de eerste bezoeken zal de verpleegkundige alle nodige info (medische diagnose, contactgegevens huisarts, medicatiegeschiedenis, …) opvragen. Op basis van deze gegevens bepalen we in onderling overleg (met jou en eventueel je mantelzorger en/of huisarts – behandelend geneesheer) het soort zorg dat je nodig hebt en de frequentie ervan. De zorg wordt steeds zo snel mogelijk (mogelijks nog dezelfde dag) opgestart. 

    Nood aan andere zorg of ondersteuning

    De verantwoordelijke van de dienst gezinszorg neemt contact op met jou of jouw mantelzorger (indien aanvraag door mantelzorg werd gedaan) en maakt een afspraak om vrijblijvend op huisbezoek te komen. Tijdens dit huisbezoek luisteren we naar jouw persoonlijk verhaal en jouw concrete hulpvraag. Samen zoeken we hoe we hulp kunnen bieden (op een voor jou aanvaardbare manier en rekening houdend met jouw mogelijkheden en wensen). We bekijken ook de kostprijs. Deze wordt berekend op basis van jouw inkomsten en gezinssamenstelling. De opstart van gezinszorg, schoonmaakhulp of kraamhulp gebeurt na jouw akkoord (tijdens het huisbezoek) over de prijs, de taken en het aantal hulpmomenten. Voor acute zorg geldt een aangepaste werkwijze. 

    Meer informatie vind je op de website via de vraag “Hoe snel kan de zorgverlening opstarten?”. 

  • Hoeveel kost zorg bij Hecht?

    De prijs van de dienstverlening is afhankelijk van het soort zorgverlening dat je ontvangt.  

    Voor een aantal van onze diensten is de bijdrage afhankelijk van je inkomen en je gezinssamenstelling. Dit is onder andere het geval voor gezinszorg, schoonmaakhulp en kraamhulp. De exacte bijdrage wordt berekend tijdens je huisbezoek. Meer info over de berekening vind je op de website bij de vraag “Hoe wordt mijn persoonlijke bijdrage berekend?”.

    Heb je acute zorg nodig en is er geen tijd voor een huisbezoek? Dan betaal je een vaste bijdrage. Dit tarief wordt maximaal 14 dagen aangerekend.  

    Thuisverpleging regelen we rechtstreeks met het RIZIV via de mutualiteit (= derdebetalersregeling). Je moet hiervoor wel aangesloten zijn bij een mutualiteit. Je krijgt maandelijks een prestatieoverzicht van de verpleegkundige zorgen, maar je hoeft dus zelf niet te betalen. Voor een aantal van deze zorgen is een doktersvoorschrift nodig.  

    In enkele uitzonderlijke gevallen is er geen RIZIV-vergoeding voorzien en moet je de zorg zelf betalen. Je thuisverpleegkundige zal je hierover vooraf informeren en je meteen de prijs per prestatie meedelen. Voor deze diensten krijg je maandelijks een factuur.

  • Is thuisverpleging gratis?

    De meeste prestaties van je thuisverpleegkundige regelen we rechtstreeks met het RIZIV via de mutualiteit (= derdebetalersregeling). Hiervoor ontvang je geen factuur. Voorwaarde is wel dat je aangesloten bent bij een mutualiteit. Je krijgt maandelijks een prestatieoverzicht van de verpleegkundige zorgen, maar je hoeft dus zelf niet te betalen. Voor een aantal van deze zorgen is een doktersvoorschrift nodig. 

    In enkele uitzonderlijke gevallen is er geen RIZIV-vergoeding voorzien en moet je de zorg zelf betalen. Je thuisverpleegkundige zal je hierover vooraf informeren en je meteen de prijs per  prestatie meedelen. Voor deze diensten krijg je maandelijks een factuur.

    Op basis van jouw zorgvraag ( context, behoeften en persoonlijke situatie) bepaalt Hecht of de zorg wordt uitgevoerd door een thuisverpleegkundige of via gezinszorg. Wij hanteren hiervoor het principe van de juiste zorg door de juiste persoon op het juiste tijdstip. Je hoeft je hierover geen zorgen te maken, wij regelen dit voor jou.  

  • Hoe wordt mijn persoonlijke bijdrage berekend?

    Voor een aantal diensten (gezinszorg, kraamhulp, …) wordt de gebruikersbijdrage berekend op basis van een wettelijke reglementering.

    Bij het bepalen van de gebruikersbijdrage wordt er rekening gehouden met de volgende elementen:

    • De samenstelling van jouw gezin 
    • De maandelijkse inkomsten van de persoon waarvoor de gezinszorg wordt gevraagd, alsook alle maandelijkse inkomsten van de personen die met hem samenleven in dezelfde woning en die behoren tot dezelfde generatie (bijvoorbeeld: echtgenoot of echtgenote, broer of zus, leeftijdsgenoot waarmee men samenwoont…).  Onder inkomsten vallen alle beroepsinkomsten, alle roerende en onroerende inkomsten en sociale uitkeringen. 

    Indien je zwaar zorgbehoevend bent, is er een mogelijkheid om een korting op de bijdrage per uur toe te passen. 

    Wil je meer lezen over het bepalen van de bijdrageregeling? Je vindt alle info op de website van het Departement Zorg.

  • Zijn er tegemoetkomingen van de mutualiteit of andere voordelen mogelijk in de thuiszorg?

    Contacteer één van de Waarmakers. Zij bezorgen je graag een overzicht. Ook de dienst maatschappelijk werk van jouw ziekenfonds kan je een heel eind op weg helpen.

  • Kan ik ook tijdelijk zorg aanvragen?

    Wij bieden zorgverlening aan volgens jouw behoefte, noden en mogelijkheden. Er is geen minimumperiode waarvoor je zorg moet aanvragen.  

    Het aantal zorgbeurten en de frequentie ervan bepalen we tijdens de opstartfase in onderling overleg. Voor gezinszorg moet je wel een minimum van 4 uur hulp nemen gedurende de ganse zorgperiode. 

    Laat ons tijdig weten als je niet langer zorgverlening nodig hebt. Ook bij een korte afwezigheid of een (ziekenhuis)opname worden we graag tijdig verwittigd. Zo vermijden we nodeloze verplaatsingen en zijn we niet ongerust omdat je er niet bent. In sommige gevallen brengen we kosten in rekening als je ons niet verwittigd hebt. 

  • Wanneer vraag ik best kraamzorg aan?

    Tijdens de zwangerschap en na de geboorte kan je een beroep doen op onze kraamzorg. We verlenen kraamzorg vanaf 1 maand voor je vermoedelijke bevallingsdatum en tot 3 maanden na je bevalling. De aanvraag doe je best zo vroeg mogelijk, liefst vanaf je zesde maand zwangerschap.  

    Wens je ook een beroep te doen op onze professionele vroedvrouwen? Plan dan tijdens je zwangerschap een kennismakingsgesprek in.

    Na de bevalling heb je recht op een aantal huisbezoeken van de vroedvrouw, afhankelijk van de duur van je ziekenhuisverblijf. Je kan deze bezoeken opnemen tot maximum 1 jaar na de bevalling. Je hebt voor deze begeleiding geen voorschrift nodig. We vragen wel een voorschrift van de arts als je meer huisbezoeken wenst dan het aantal waar je recht op hebt.

  • Kan je bij Hecht terecht voor palliatieve zorg?

    Bij palliatieve zorg is onze belangrijkste taak de zorg voor jouw comfort. We bekijken in overleg met jou, je mantelzorger, je arts en andere zorgverleners hoe we de pijn en andere symptomen kunnen behandelen. We informeren jou en je mantelzorger over wat je te wachten staat, welke beslissingen je kan nemen en hoe je het grootst mogelijke comfort kan bereiken. We bieden volwaardige zorg waarin zowel de kwaliteit van het leven als het waardig sterven centraal staan. We hebben ook oog voor je algemeen welbevinden op psychisch, sociaal en spiritueel vlak. 

    We verliezen ook je omgeving niet uit het oog. We werken samen met de palliatieve netwerken uit je buurt: we bespreken wekelijks gemeenschappelijke patiënten en stemmen de zorg op elkaar af. 

    Onze gespecialiseerde verpleegkundigen zijn opgeleid in palliatieve zorg en blijven zich bijscholen. 

  • Ik krijg reeds zorg van één van de “waarmakers”, kan ik ook beroep doen op Hecht?

    Bij voorkeur richt je je tot je gekende zorgverlener. Je kan zeker ook contact opnemen met het algemeen nummer van Hecht.

  • Waarbij mag een verzorgende helpen?

    De verzorgenden binnen een dienst gezinszorg helpen je bij volgende taken:

    • Persoonsverzorging zoals hulp bij wassen en aankleden, hulp bij eten en drinken, hulp bij de verzorging van kinderen 
    • Huishoudelijke hulp zoals was en strijk, boodschappen, koken, bedden verschonen, afwas, klein verstelwerk, … 
    • Ondersteunende taken zoals een luisterend oor bieden, begeleiden naar doktersbezoek, opvang van kinderen, administratie, begeleiding bij ontspannende activiteiten,…
  • Kan ik specifieke zorgen zoals stomazorg, wondzorg, diabeteszorg aanvragen via Hecht?

    Dat kan zeker! Je kan dit doen op 2 manieren: via het Wit-Gele Kruis en via Hecht.

  • Hoe worden anderstaligen geholpen?

    Hecht is er voor iedereen. We helpen je ook graag als je anderstalig bent. 

    Bij een intake of huisbezoek is het altijd handig als er een mantelzorger, kennis of vriend aanwezig is zodat de informatie-uitwisseling zo goed mogelijk kan gebeuren. 

    Tijdens de zorg doen onze medewerkers hun uiterste best om jou te helpen. Zij gebruiken eventueel de hulp van een collega of een handige vertaaltool.