“We vinden elkaar terug”
“Kom erin!” Marleen ontvangt ons hartelijk op de teamlocatie van Wit-Gele Kruis in Eeklo. Haar glimlach verraadt dat ze het wel fijn vindt, even tijd kunnen maken om Nele en Morwenna – de collega’s van Familiezorg en Familiehulp – samen rond de tafel te brengen. Want daar begint het allemaal mee…
Rewind? Ongeveer een jaar geleden kreeg Hecht – de samenwerking tussen zorgpartners Familiezorg Oost-Vlaanderen, Familiehulp en Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen – langzaamaan vorm. In april werd officieel van start gegaan in drie pilootregio’s in Oost-Vlaanderen, waaronder Eeklo. Ondertussen is het september en kunnen we al een eerste voorzichtige evaluatie maken. Tijd dus om de verantwoordelijken op te zoeken!
Wie-is-wie (vlnr):
- Nele Standaert, sectorverantwoordelijke bij Familiezorg Oost-Vlaanderen
- Morwenna Buysse, zorgpartner bij Familiehulp.
- Marleen Crul, teamcoach bij Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen
Dames, waarom werd Eeklo gekozen als een van de pilootregio’s voor Hecht?
Nele: Eeklo werd gekozen omdat de samenwerking tussen de partners niet altijd optimaal verliep. We vonden elkaar niet. Toen er bij Wit-Gele Kruis nog zelfsturende teams waren, misten we een contactpersoon. Ik stuurde een verzoek naar de teammailbox en kreeg geen reactie... De bedoeling was om “aan het bed te vergaderen”, maar dat kwam er niet van. En dat ligt zeker niet aan de verpleegkundigen, maar het is nu eenmaal niet hun core-business.
Marleen: Klopt, zij willen dingen doen, vooruitgaan, en de tijd ontbreekt vaak.
Morwenna: Bij verzorgenden is dat trouwens net zo.
Hoe verliep de samenwerking vroeger?
Marleen: Er was om de 6 weken NTOV-overleg, met CM erbij. We namen er alle gemeenschappelijke, zwaarbehoevende zorgvragers onder de loep en konden proactief werken. Omdat we elkaar goed kenden, en er continuïteit was, werkte dit heel goed.
Nele: Nu wordt dat eigenlijk terug opgestart, en da’s enorm fijn.
Welk gevoel hadden jullie bij de kick-off met de medewerkers?
Marleen: De kick-off van de samenwerking werd georganiseerd in AZ Alma. De reacties waren over het algemeen heel positief, vooral omdat er voldoende tijd was om informeel met elkaar te babbelen.
Morwenna: Klopt. Gewoon kennismaken, gezichten leren kennen, weten wie waar werkt … Hecht zorgt ervoor dat we mekaar vinden aan de basis, en helemaal in functie van de patiënt.
Nele: Wat ons betreft moet het project geen fancy naam hebben, maar het zorgt er wel voor dat je mekaar terug vindt. Wat Hecht voor ons moet zijn? Vooral eenvoudig, een meerwaarde voor zowel patiënt/cliënt als de organisatie, en het mag liefst geen extra workload creëren…
Hoe verloopt de communicatie onderling in de praktijk?
Nele: Tussen Familiezorg en Wit-Gele Kruis werkt Siilo enorm goed als communicatietool. We vormen nu als testcase een groepje rond 1 patiënt met 3 vaste verzorgenden, een vaste verpleegkundige, Marleen en Nele. Er kan heel kort op de bal gespeeld worden, en onze verzorgenden vinden dit alvast zeer positief. Er zijn goede afspraken gemaakt over wat wel en niet kan op Siilo. Op termijn is het wel de bedoeling dat de verantwoordelijken niet meer in het groepje zitten, dat is ook niet nodig.
Morwenna: Familiehulp werkt nog niet met Siilo, maar da’s wel de bedoeling. Op dit moment verloopt de communicatie via mail, weliswaar met mij als tussenpersoon.
Wat zijn de belangrijkste bezorgheden?
Nele: De enige bedenking die gemaakt werd is dat de samenwerking geen negatieve weerslag mag hebben op samenwerking met anderen, zoals zelfstandige verpleegkundigen. Daar zit wel wat bezorgdheid. Belangrijk is dat de zorgvrager de vrije keuze heeft. Familiezorg geeft bijvoorbeeld duidelijk aan wat het aanbod in de regio is. De zorgvrager is dirigent. Als men zich aanmeldt via Hecht is de keuze natuurlijk al gemaakt. Als het om een bestaande cliënt/patiënt gaat, dan is het de zorgvrager die kiest. In Eeklo zijn er veel zorgvragers, en dus weinig “concurrentie”, maar dat is niet overal zo.
Welk advies hebben jullie voor de toekomst?
Nele: Ik zou de bestaande goede samenwerking versterken, dit kan inspirerend werken. Het gebeurt zelfs soms al zonder Hecht. En vooral trapsgewijs de andere zorgpartners op de hoogte brengen, en de nodige uitleg geven. Er zijn vele combinaties mogelijk.
Marleen: Klopt, elke zorg gebeurt vanuit de intentie om de patiënt zo goed mogelijk verder te helpen.
Morwenna: Tot slot nog een bezorgdheid om niet te snel te gaan. Om iedereen mee te hebben in het project, is het belangrijk dat we voldoende tijd hebben om alles voor te bereiden en uit te werken. Dit alles ten voordele van onze cliënten, want daar doen we het uiteindelijk voor.
Bedankt!